Batın cerrahisi geçiren hastalarda video eğitiminin egzersiz ve ağrı üzerinde etkisi
Abstract
Batın Cerrahisi Geçiren Hastalarda Video Eğitiminin Egzersiz ve Ağrı Üzerinde Etkisi Amaç: Çalışma, batın ameliyatı geçiren hastalarda video eğitiminin ameliyat sonrası egzersiz ve ağrı üzerinde etkisini incelemek amacıyla planlanan yarı deneysel bir çalışmadır. Yöntem: Çalışmanın evrenini, Afyonkarahisar merkezinde bulunan Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi'nin genel cerrahi servisinde Haziran 2017-Haziran 2018 tarihleri arasında batın ameliyatı geçiren hastalar oluşturdu. Hasta katılımcılar; rastgele iki gruba ayrıldı. 1. gruba hemşire bazlı standart ameliyat öncesi eğitim ve 2. gruba hemşire bazlı standart ameliyat öncesi eğitim ile birlikte videolu eğitim verildi. Buna göre 45 deney ve 45 kontrol grubu olmak üzere toplam 90 hasta örneklem grubunu oluşturdu. Egzersiz yönetimi, ameliyat sonrası 0. ve taburcu olduğu gün olmak üzere iki kere değerlendirildi. Çalışmanın yürütülebilmesi için, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu Başkanlığının etik onayı alındı. Hasta verileri, hasta tanıtım bilgi formu, Durumluk- Sürekli Kaygı Envanteri (STAI-I ve STAI-formu ve ağrı şiddeti ölçüm yöntemi olan VAS formu ile toplandı. Çalışmada elde edilen veriler frekans ve yüzde dağılımları, parametrik test varsayımları ve t testi ile SPSS 18.0 for Windows paket programı kullanılarak analiz edildi. Bulgular: Çalışmaya katılan hastaların demografik verilerin dağılımı incelendiğinde; kontrol grubundaki katılımcıların %51,10' inin erkekler, %48,90'unun kadınlar ve %84,40'ünün evlilerden oluştuğu görüldü. Kontrol grubundaki hastaların ameliyat sonrası 0. ve taburculuk sırasında kontrol listesinde toplam puan üzerinden değerlendirilen solunum, öksürük, dönme ve spirometre egzersiz puanlarının deney grubundaki hastaların puanlarına göre daha düşük olduğu saptandı. Her iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu belirlendi (p<0,05). Her iki grupta ağrı düzeyinin ameliyat öncesi dönemde ve taburculuk sırasında anlamlı bir farklılık göstermedi (p>0,05). Buna karşılık ameliyat sonrası 0. günde her iki grupta anlamlı bir farklılık gösterdiği (p<0,05) saptandı. Ortalamalar incelendiğinde, ameliyat sonrası 0. gün ağrı düzeyinin kontrol grubunda 2,72 puan, deney grubunda ise 2,18 puan olduğu görüldü. Sonuç: Çalışma sonucu, hastaların egzersizleri doğru yapma düzeyinde ve uygulama sıklığındaki artış, ağrı düzeyinde azalma, hastalar için ameliyat sonrası olumlu sonuçları göstermektedir. Videolu eğitimin, ameliyat öncesi egzersizlerini uygun şekilde yapmak için birebir doğrudan öğretim kadar faydalı olduğunu göstermektedir. Hemşire tasarımlı video eğitiminin hastaların bilgisi ya da becerilerini geliştirmesi için uygun bir eğitim yöntemi gibi görünmektedir. The Effect of Video Training on Exercise and Pain in Patients Undergoing Abdominal Surgery Aim: This study is a quasi-experimental study which to examine the effects of video training on patients undergoing abdominal surgery who in the postoperative period exercise and pain. Method: The study consisted of patients who had undergone abdominal surgery between June 2017 and June 2018 in Afyonkarahisar University of Health Sciences Medical Faculty Hospital General Surgery Department in Afyonkarahisar. Participant patients randomly divided into two groups. The first group received nurse-based standard pre-operative training and the second group received video training with nurse-based standard pre-operative training. According to this, sample group formed from 90 patients in total with 45 experiment groups and 45 control groups. Exercises were evaluated twice, postoperatively and on the day of discharge. Since the execution of the study, ethical approval was obtained from Scientific Research and Publication Ethics Committee. Patient data collected with patient information sheet, state-trait anxiety inventory (STAI-I and STAI form) and VAS form of which pain intensity measurement method. The data obtained in this study analyzed by using SPSS 18.0 for Windows package program with frequency and percentage distribution, parametric test assumptions and t test. Results: When the distribution of the demographic data of the patients included in the study were examined; 51,10% of the participants in the control group were males, 48,90% were females and 84,40% were married. On the checklist at the postoperative and during the discharge, the score of breath, cough, rotation and spirometry was founded to be lower in patients of the control group than the score of experimental group. Statistically significant connection was found between the two groups (p<0,05). In both groups , level of pain did not show a significant difference in the preoperative and during the discharge(p>0,05). On the contrary, significant diffrence were determined (p<0,05) in both of groups at the postoperative. When the averages are exemined, score of pain level 2.7 in the control group in the postoperative and 2.18 in the experiment group was seen. Conclusion: As a result of the study, increase in the frequency of exercise and correct frequency of exercise, decrease in pain level shows, bring to a succesful conclusion in the postoperative period for patients. The study also point that video training as useful as one-on-one training for doing preoperative exercises properly. Nurse desing video training seem appropriate training method to improve patient knowlegde or ability.
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12933/48https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmaVqp8spGJJd2js-qoiAOP-3icHBkyPqmQ8n3YE52Pjp
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Assessment of YoutubeTM Videos as a Parent Information Source for Teething Symptoms
Güçyetmez Topal, Burcu; Tıraş, Melike; Tanrıkulu, Ayşenur (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2022)Objectives:The aim of the study was to evaluate the quality of information provided by YouTube™ for parents searching information about teething symptoms. Material-Methods:To simulate access to information from the parents’ ... -
Video game playing among preschoolers: prevalence and home environment in three provinces from Turkey
Yalçın, S. Songül; Çaylan, Nilgün; Erat Nergiz, Meryem; Oflu, Ayşe; Yıldız, Deniz; Tezol, Özlem; Çiçek, Şeyma; Yurdakök, Kadriye (Taylor & Francis Group, 14.07.2021)We aimed to investigate the video game habits and their relationship with home environment in children 2–5 years in Turkey. A structured questionnaire about the child’s demographic, screen, and video gaming characteristics ... -
Video game use among secondary school students and associated factors
Oflu, Ayşe; Yalçın, Sıdıka Songül (Soc Argentina Pediatria, 2019)Introduction: The rapid progress of technology and widespread use of internet has increased the frequency of video gaming among children. The objective was to determine the frequency and patterns of video game use and video ...