Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği ile İlgili Düşünceleri ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki
Özet
Çalışma, öğrencilerin meslekleri ile ilgili düşünceleri ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini, Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde okuyan 375 öğrenci oluşturdu. Araştırmada örneklem seçimine gidilmedi. Gönüllü olarak çalışmaya katılmayı kabul eden öğrenciler örneklemi oluşturdu. Veri toplama aracı olarak sosyo-demografik özellikleri ve meslekle ilgili düşüncelerini kapsayan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği” kullanıldı. Veriler SPSS 20 paket programında değerlendirildi. Verilerin analizinde frekans, yüzdelik, Pearson Korelasyon, Mann Whitney, Kruskal Wallis H testi kullanıldı. Öğrencilerin Duygusal Zekâ Ölçeği toplam puan ortalamaları 145±18.2’dir (min=93, max=190). Alt ölçek puanları; İyimser (ruh hâlinin düzenlenmesi) 24.06±8.35, Duyguların Değerlendirilmesi 20.50±6.20, Duyguların Kullanımı 18.50±7.00 olarak bulundu. Dördüncü sınıf öğrencileri duygusal zekâ için en yüksek puanlara sahipti (M = 154.62, SD = 12,32). Hemşirelik mesleğini seçtiği için kendini mutlu hisseden öğrencilerin iyimserlik puanları arasında anlamlı pozitif güçlü bir ilişki bulundu (p<0.01, r=0.070). Mesleğini bir başkasına öneren öğrencilerin iyimserlik durumları arasında anlamlı pozitif yönde güçlü ve duygularını kullanımı arasında anlamlı ancak zayıf bir ilişki bulunmuştur (p<0.01,r=0.64; p<0.01 r=0.022). Öğrencilerin duygusal zekâ ölçeği toplam puan ortalamaları düşüktür. Öğrencilerin duygusal zekâlarının geliştirilmeye ihtiyaç olduğu sonucunu düşündürdü. Hemşirelik müfredat programında duygusal zekâyı geliştirmek için yeni adımlar atılmasına ve teorik ya da uygulamalara yönelik olarak yeni derslerin eklenmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir. The study was carried out descriptively to determine the relationship between students’ thoughts about their profession and their emotional intelligence. The universe of the research was 375 students studying in the nursing department of the Faculty of Health Sciences. Sample selection was not made in the study. Students who agreed to participate in the study voluntarily formed the sample. “Introductory Information Form” and “Revised Schutte Emotional Intelligence Scale” covering socio-demographic characteristics and professional thoughts were used as data collection tools. The data were evaluated via SPSS 20 package program. Frequency, percentage, Pearson Correlation, Mann Whitney, Kruskal Wallis H test were used to analyze the data. Students’ Emotional Intelligence Scale total mean score is 145 ± 18.2 (min=93, max =190). Subscale scores; Optimistic (mood regulation) was found as 24.06 ± 8.35, Evaluation of Emotions as 20.50 ± 6.20, Use of Emotions as 18.50 ± 7.00. Fourth grade students had the highest scores for emotional intelligence (M= 154.62, SD = 12.32). A significant positive correlation was found between the optimism scores of the students who felt happy because they chose the nursing profession (p <0.01, r = 0.070). A positive but strong correlation was found between the optimism status of the students who suggested their profession to someone else, and a significant but weak relationship was found between the use of their emotions (p <0.01, r = 0.64; p <0.01 r = 0.022). Students’ emotional intelligence total score is low. The study suggests that students’ emotional intelligence needs to be improved. It is thought that it would be beneficial to take new steps to improve emotional intelligence in the nursing curriculum and to add new lessons for theoretical or practical practices.
Kaynak
Yükseköğretim ve Bilim DergisiCilt
10Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.5961/jhes.2020.413https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXprNE56QTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12933/431