Hemşirelik Öğrencilerinin İntramüsküler Enjeksiyon Bilgi Düzeylerini Yordayan Bazı Değişkenlerin İncelenmesi: Chaid Analizi
Citation
SÖNMEZ, M., KISACIK, Ö. G., DOĞAN, M. L., & ASLAN, S. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin İntramüsküler Enjeksiyon Bilgi Düzeylerini Yordayan Bazı Değişkenlerin İncelenmesi: Chaid Analizi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 218-226.Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin intramüsküler enjeksiyona ilişkin bilgi düzeylerini yordayan bazı değişkenlerin incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma 1 Aralık 2020-15 Ocak 2021 tarihleri arasında araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 359 hemşirelik öğrencisi ile yürütüldü. Araştırma verileri ''Öğrenci Bilgi Formu'' ve ''IM Enjeksiyon Başarı Testi'' ile toplandı. Araştırma verilerinin analizi SPSS versiyon 22.0 paket programı ile yapıldı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve çok değişkenli bir istatistiksel yaklaşım tekniği olan CHAID (karar ağaçları yaklaşım tekniği) analizi uygulandı. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerin IM Enjeksiyon Başarı Testi puan ortalamasının 21 puan üzerinden 8.82±0.20 olduğu belirlendi. CHAID analizi sonucuna göre; kız öğrencilerin anlamlı olarak daha yüksek bilgi puanına sahip oldukları saptandı (p<0.001). Ayrıca kız öğrencilerde, eğitim yılı arttıkça intramüsküler enjeksiyon bilgi puanlarının düştüğü belirlendi (p=0.034). Erkek öğrenciler için ise; intramüsküler enjeksiyon uygulama sayısı arttıkça intramüsküler enjeksiyon bilgi puanının da anlamlı olarak arttırdığı saptandı (p=0.001). Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin intramüsküler enjeksiyon bilgilerinin yeterli düzeyde olmadığı, geliştirilmesi gereken alanların olduğu saptandı.