Üniversite Öğrencilerinin Siber Zorbalık Konusunda Bakış Açılarını Etkileyen Faktörler
Citation
OUYABA, A. T., & İNFAL, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Siber Zorbalık Konusunda Bakış Açılarını Etkileyen Faktörler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 257-264.Abstract
Bu çalışmada, Üniversite öğrencilerinin siber zorbalıktan korunma konusundaki bilgi, motivasyon ve davranış becerilerinin sağlık
davranışları ve sağlık sonuçları üzerindeki etkileri varsayımsal bir model ile test edilmiştir. Bu araştırma kesitsel araştırma tipinde olup,
Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim görmekte olan 340 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler
anket yoluyla toplanmıştır. Öğrencilerin cinsiyetine göre sosyodemografik ve internet kullanımına ilişkin özelliklerinin karşılaştırılması
için t testi, Mann Whitney U ve Ki-kare testi kullanılmıştır. Veriler Yapısal Eşitlik Modeli ile değerlendirilmiştir. Kadın olmak daha iyi
motivasyon (β= -.20, p= 0.000) ve sağlık davranışları (β= -.22, p= 0.000) ile ilişkilidir. Yüksek motivasyon daha iyi davranış becerileri
(β= .15, p= 0.005) ve daha iyi sağlık davranışları ile ilişkilidir (β= .28, p= 0.000). Daha iyi sağlık davranışları siber mağduriyetin azaldığını
göstermektedir (β= -.11, p= 0.042). Kız öğrencilerin siber zorbalığı engelleme ve önlemeye yönelik duyarlılıklarının erkek öğrencilerden
daha yüksek olduğu görülmüştür. Motivasyon düzeyi yüksek olan öğrenciler daha iyi davranış becerilerine ve sağlık davranışlarına sahiptir.
Daha iyi davranış becerilerine ve sağlık davranışlarına sahip olan öğrenciler daha az siber mağduriyete maruz kalmıştır. This research is a cross-sectional study. It was conducted with 340 students studying at the Faculty of Health Sciences of the Afyonkarahisar
Health Sciences University. Data were collected through a questionnaire. T-test, Mann Whitney U, and Chi-square test were used to
compare the sociodemographic and internet usage characteristics of the students according to their gender. Data were evaluated with
Structural Equation Model. Being a woman is associated with better motivation (β: = -.20, p = 0.000) and health behaviors (β= -.22, p
= 0.000). High motivation is associated with better behavioral skills (β= .15, p = 0.005) and better health behaviors (β= .28, p = 0.000).
Better health behaviors indicate a decrease in cyber victimization (β= -.11, p = 0.042). It was observed that female students’ sensitivity
towards preventing and preventing cyberbullying was higher than male students. Students with a high level of motivation have better
behavioral skills and health behaviors. Students with better behavioral skills and health behaviors were less exposed to cyber victimization.