İlköğretim 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ile Şiddete Eğilimleri Arasındaki İlişki
Künye
ÇEVIK, C., ÖRSAL, Ö., CIĞERCI, Y., & ÖZYÜREK, P. (2020). İlköğretim 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ile Şiddete Eğilimleri Arasındaki İlişki•. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(4), 322-327.Özet
Amaç: Son yıllarda teknolojinin gelişmesi ile birlikte bilgisayar oyunları
çocuklar için vazgeçilmez hâle gelmiştir. Ancak, bu oyunların aşırı
oynanması birtakım problemlerin yaşanmasına neden olmaktadır.
Bu problemlerden biri bilgisayar oyun bağımlılığıdır. Bu çalışmada
ilköğretim 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılık ile
şiddete eğilim düzeyleri ve bilgisayar oyun bağımlılığı ile şiddete eğilim
arasında ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma kesitsel tipte bir çalışma olup, çalışma kapsamına 572
öğrenci alınmıştır. Veriler bilgisayar oyun bağımlılığı ve şiddete eğilim
ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ortalama, yüzde ve frekans
gibi tanımlayıcı istatistiklerden, Whitney U, Kruskal Wallis ve Sperman’s
corelasyon testlerinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Bilgisayar oyun bağımlılığı ile şiddete eğilim arasında pozitif
bir ilişki tespit edilmiştir. Şiddet içerikli oyun oynayan çocukların oyun
bağımlılık tüm alt ölçek puanları ve toplam bağımlılık puanı şiddet
içerikli oyun oynamayan çocuklara göre yüksek ve istatistiksel olarak
anlamlı bulunmuştur. Bilgisayarda günde 9-10 saat oyun oynayan
öğrencilerin bilgisayar oyun bağımlılığı alt ölçek puanları ile toplam
bağımlılık puanları ve şiddete eğilim puanları, daha kısa süre oyun
oynayan öğrencilere göre daha yüksektir. Bilgisayarda oyun oynayan
çocukların şiddete eğilim ölçeği puan ortalaması bilgisayarda oyun
oynamayan çocuklara göre daha yüksektir.
Sonuç: Sonuç olarak bilgisayarda uzun süre ve şiddet içerikli oyun
oynamayla ve bilgisayar oyun bağımlılığı ile şiddete eğilimin artabileceği
söylenebilir. Aim: With the development of technology in recent years, computer
games have become indispensable among children. However, the
excessive playing of these games causes some problems. One of these
problems is computer game addiction. This study aimed to investigate
the relationship between computer game addiction and tendency
toward violence in third- and fourth-grade primary school students.
Methods: This study is a cross-sectional study. Data were collected
from 572 students by using the Computer Game Addiction scale
and the Tendency Toward Violence scale. A positive relationship
was found between computer game addiction and tendency toward
violence. In the analysis of the data, Whitney U, Kruskal–Wallis and
Spearman’s correlation tests as well as descriptive statistics, such as
mean, percentage, and frequency, were used.
Results: High scores were found in all subscale scores and total
computer game addiction scores of the children who played computer
games with violent content in comparison to the children who did not
play violent games. The Computer Game Addiction subscale scores
and total scores and the Tendency Toward Violence scores of students
who played 9-10 hours per day were higher than students who played
fewer hours. The Tendency Toward Violence scale mean score of the
children who played computer games was higher than the children
who did not play games on the computer.
Conclusion: As a result, playing violent computer games and computer
game addiction can be said to increase the tendency toward violence
in children.