The Effect of Environmental and Social Sensitivities on Corporate Reputation
Citation
Özlem, T. U. N. A., & KILIÇ, İ. The effect of environmental and social sensitivities on corporate reputation. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 255-270.Abstract
Environmental and social initiatives protect the social image of organizations, increase their
reputation and decrease the risks to their reputations. Corporate reputation is a part of the
communication between the organizations and their stakeholders. Establishing a valuable and
permanent partnership between organizations and stakeholders generates an advantage in the
development of sustainable competitiveness. The ability of organizations to manage their
relationships with their stakeholders can affect their corporate reputation and a positive
organizational reputation is an important indicator of their ability to effectively manage their
stakeholders. In this context, the objective of the study was to determine the sensitivity of public
hospitals operating in Afyonkarahisar in terms of environmental and social issues through the eyes
of the stakeholders who are a party to corporate reputation and determine the effect of sensitivity
on corporate reputation. Descriptive, variance, correlation and regression analysis methods were
used on the data obtained from the survey. As a result of the analysis, it has been determined that
the overall view of stakeholders in the hospitals included in the study in terms of environmental
and social sensitivity and corporate reputation in public hospitals composed of state and university
hospitals in Afyonkarahisar was negative and below medium level. Öz:Çevresel ve sosyal girişimlerde bulunma, işletmelerin sosyal imajlarının korunmasına, kurumsal itibarlarının artmasına ve itibar risklerinin de azalmasına neden olmaktadır. Kurumsal itibar, işletmeler ve paydaşları arasındaki iletişimin bir parçasıdır. İşletmelerin paydaşları ile kıymetli ve kalıcı bir ortaklık oluşturması, sürdürülebilir rekabet avantajı geliştirmede işletmeler için stratejik bir avantaj yaratmaktadır. İşletmelerin paydaşlarıyla ilişkilerini yönetebilmesi kurumsal itibarlarını olumlu yönde etkilemektedir. Bu bağlamda çalışmada, Afyonkarahisar’da faaliyet gösteren kamu hastanelerinin çevresel ve sosyal konulara duyarlılığı, kurumsal itibarın tarafı olan paydaşların gözünden değerlendirilerek, duyarlılığın kurumsal itibar üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Anket ile elde edilen veriler için betimleyici, varyans, korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Analizler sonucunda, araştırma yapılan hastanelerde paydaşların, Afyonkarahisar’daki devlet ve üniversite hastanelerinden oluşan kamu hastanelerine yönelik çevresel ve sosyal duyarlılığa ve kurumsal itibara ilişkin genel görüşlerinin orta düzeyin altında olumsuz olduğu tespit edilmiştir.