Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Döneminde Mental İyi Oluş Düzeylerinin Yordayıcıları Olarak Covid-19 Korkusu, Stresle Başa Çıkma ve Ailedeki Koruyucu Etkenler
Citation
BALTACI, Ö., AKTAŞ, E., & AKBULUT, Ö. F. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Döneminde Mental İyi Oluş Düzeylerinin Yordayıcıları Olarak Covid-19 Korkusu, Stresle Başa Çıkma ve Ailedeki Koruyucu Etkenler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 1-24.Abstract
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin pandemi döneminde mental iyi oluş
düzeylerinin yordayıcıları olarak Covid-19 korkusu, stresle başa çıkma ve ailedeki koruyucu
etkenleri incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden birisi olan korelasyonel
model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 akademik yılı bahar
döneminde Türkiye’deki iki farklı devlet üniversitesinde öğrenim gören 406’sı kadın
(%75,3), 133’ü erkek (%24,7) olmak üzere toplam 539 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada, “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği”, “Covid-19 Korkusu Ölçeği”,
“Stresle Başa Çıkma Ölçeği”, “Ailedeki Koruyucu Etkenler Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson momentler çarpımı korelasyon analizi ve çoklu
doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin
pandemi döneminde mental iyi oluş düzeyleri ile Covid-19 korkusu düzeyleri arasında
pozitif yönde anlamsız; stresle başa çıkma düzeyleri ve ailedeki koruyucu faktörler
düzeyleri ile pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca stresle başa çıkma
stratejileri ile ailedeki koruyucu etkenler değişkenlerinin birlikte mental iyi oluştaki toplam
varyansın %41,6’sını açıkladığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar alanyazın
ışığında tartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to examine Covid-19 fear, coping with stress and protective factors
in the family as predictors of mental well-being levels of university students during the
pandemic period. Correlational research was used as research model, as the research was
intended to reveal the relationships between four different variables. The study group
consisted of 539 university students, 406 of whom are women (75.3%) and 133 of whom are
men (24.7%), enrolled in two different state universities in Turkey in the spring semester of
2020-2021 academic year. In the study; “Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale”, “The
Fear of Covid-19 Scale”, “Coping With Stress Scale”, “Family Protective Factors Scale” and
“Personal Information Form” were used. Pearson moments product correlation analysis and
multiple linear regression analysis were performed in the analysis of the data. As a result of
the study, significant positive relationships were found between the levels of mental wellbeing of university students during the pandemic period and the levels of fear of Covid-19,
as well as levels of stress coping and levels of protective factors in the family. In addition,
stress-coping strategies and protective factors variables in the family together accounted for
41,6% of the total variance in mental well-being. The results of the research were discussed
in the light of the literature and various suggestions were made.