SAĞLIK ALANINDA KAMU KURUMLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA BİR ÖRNEK: SAĞLIK BAKANLIĞI 2017 YILI TWİTTER HESABININ İNCELENMESİ
Özet
AMAÇ: Günümüzde sosyal medya sağlık iletişimi ve sağlığı geliştirme alanında fırsatlar sunmaktadır. Sosyal medya halkın sağlığını geliştirmek için sağlık kurumları tarafında da kullanılmaktadır. Sosyal medyayı kullanan kurumlardan biride Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı- dır. Bu çalışma 2017 yılı içerisinde T.C. Sağlık Bakanlığı’nın Twitter’dan göndermiş olduğu tweetlerin içeriklerini, incelemek amaçlanmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Tanımlayıcı tipteki bu araştırmada 01.01.2017-31.12.2017 tarihleri arasında T.C. Sağlık Bakanlığı resmi Twiter hesabı @SaglikBakanligi’nde paylaşılmış olan orijinal tweetler incelenmiştir. Tweetler içeriklerine göre gruplara ayrılmıştır. Retweet, beğeni ve yorum sayıları kaydedilmiştir. Yorum, retweet ve beğeni sayıları ortalama, ortanca, standart sapma, en büyük ve en küçük olarak belirtilmiştir. Tweet konuları yüzde ve frekans olarak sunulmuştur. BULGULAR: 2017 yılı içerisinde 571 orijinal tweet gönderildiği görülmüştür. Sağlık konuları ile ilişkili toplamda 393 (%68.33) tweet gönderilmiş iken sağlık dışı konular ile ilgili 178 (%31.17) tweet gönderilmiştir. Sağlık konuları ile en sık tweet sağlıklı beslenme ve beslenme önerileri, fiziksel aktivitenin önemi ve faydaları konularında gönderilmiştir. SONUÇ: T.C. Sağlık bakanlığı da çeşitli sosyal medya platformları (Twiter, Instagram Facebook, Youtube) üzerinden sağlık mesajları vermekte ve sosyal medyadan faydalanmaktadır. Doğru bilgi kaynağı olarak sağlık konularında bilgilendirme yaparak sağlık iletişim yönünden önemli bir hizmet sunmaktadır. Fakat bu sağlık bilgilerinin sağlığı geliştirme yönünde ne kadar etkili olduğuna dair ileri araştırmalar yapılması uygun olacaktır OBJECTIVE: Nowadays, social media offrs opportunities in health communication and health promotion. Social media is also used by health institutions to improve the health of the people. One of the institutions that use social media is Republic of Turkey, Ministry of Health. This study was intended to examine the contents of the tweets that the Ministry of Health sent on Twitter in 2017. MATERIAL AND METHODS: In this descriptive study, original tweets which shared from Republic of Turkey Ministry of Health offcial Twiter account @SaglikBakanligi between January 2017 and January 2018 were examined. Tweets were divided into groups according to their contents. Retweet, likes and comments were recorded. Number of comments, retweets, and likes were given as mean, median, standard deviation, maximum and minimum. Tweet topics were presented in percent and frequency. RESULTS: Five hundred and seventy one original tweets were sent in 2017. A total of 393 (%68.33) tweets were sent in relation to health issues while 178 (%31.17) tweets about non-health issues were sent. The most common tweets with health topics were health nutrition and nutritional recommendations, the importance of physical activity and benefits. CONCLUSIONS: The Ministry of Health gives health messages through various social media platforms (Twiter, Instagram Facebook, Yotube) and benefits from social media. It provides an important service for health communication by informing health issues as the right information source. However, it would be appropriate to carry out further research into how effctive these health information are in improving health.