Karışık dişlenme dönemindeki çocuklarda ebeveyn desteğiyle diş fırçalamanın dental plak kaldırma üzerine etkisinin değerlendirilmesi
Özet
Amaç: Çalışmamızda, karışık dişlenme dönemindeki çocuklarda, ebeveyn desteğiyle diş fırçalamanın plak kaldırma etkinliği üzerine etkisinin değerledirilmesi amaçlanmaktadır. Gereç ve Yöntem: Çalışma dahil edilme kriterlerine uyan 6-12 yaş arası 175 çocuk hastada yürütüldü. Çocukların başlangıç plak değerleri G&V OHI-S indeksi ile değerlendirildikten sonra, hem anneye hem de çocuğa oral hiyen eğitimi verildi. Dört hafta boyunca çocukların dişlerini randomize bir şekilde anne desteği ile veya bağımsız olarak fırçalamaları istendi. Her ziyarette plak boyama ajanı ile G&V OHI-S plak indeksi ölçümleri yapılarak, kaydedildi. Elde edilen veriler, demografik faktörler, diş fırçalamaya destek varlığı, lokalizasyon ve anneye ait faktörlere göre değerlendirildi. İstatistiksel analizler için, IBM SPSS Statistics Version 26 (IBM SPSS®, Chicago, U.S.A) programı kullanıldı. Bulgular: Bağımsız diş fırçalama ve anne desteği ile diş fırçalamanın plak kaldırma etkinliği karşılaştırıldığında, anne desteği ile diş fırçalamanın istatistiksel olarak anlamlı derecede daha fazla plak kaldırıldığı bulundu (p<0,001). Cinsiyetlerin plak kaldırma etkinliği kendi aralarında değerlendirildiğinde; kızlarda anne desteğiyle diş fırçalamanın bağımsız fırçalamadan daha iyi plak kaldırdığı görüldü (p<0,001). Yaş grupları fırçalama desteği açısından kendi aralarında değerlendirildiğinde; 6,7,8 ve 9 yaş grubu çocuklarda anne desteğiyle fırçalamanın, 12 yaş grubu çocuklarda ise bağımsız fırçalamanın istatistiksel olarak anlamlı derecede daha fazla plak kaldırdığı tespit edildi (p<0,05). Sonuç: Çalışmamızda, ebeveyn desteği ile diş fırçalandığında daha fazla plak kaldırıldığı bulunmuştur. Çalışmamız özellikle ebeveynleri tarafından diş fırçalamasını kendi başına yeterli seviyede yapabildiği düşünülen karışık dişlenme dönemindeki ve okul çağındaki 10 yaş ve altındaki çocukların diş fırçalarken ebeveynleri tarafından desteklenmesi gerektiği gösterilmiştir. Ebeveynlere ve çocuklara yönelik diş fırçalama konusundaki eğitimlerin arttırılması, sürdürülebilir diş fırçalama alışkanlıkları için ebeveynlerin rol model olması ve her çocuğun kendi el becerisi doğrultusunda değerlendirilerek desteklenmesi önem arz etmektedir. Anahtar Kelimeler: Ebeveyn desteği, bağımsız diş fırçalama, çocuk, mikrobiyal dental plak, karışık dişlenme dönemi Objective: In our study, it is aimed to evaluate the effect of tooth brushing with parent support on plaque removal efficiency in children in mixed dentition period. Materials and Methods: The study was conducted in 175 children aged 6-12 years who met the inclusion criteria. After the children's baseline plaque levels were assessed with the G&V OHI-S index, both mother and child were given oral hygiene training. For four weeks, children were randomised to brush their teeth with or without maternal support. At each visit, G&V OHI-S plaque index was measured with plaque staining agent and recorded. The data obtained were evaluated according to demographic factors, presence of support for tooth brushing, localisation and maternal factors. IBM SPSS Statistics Version 26 (IBM SPSS®, Chicago, U.S.A) software was used for statistical analyses. Results: When the plaque removal efficiency of independent toothbrushing and toothbrushing with maternal support was compared, it was found that toothbrushing with maternal support removed significantly more plaque (p<0.001).When the plaque removal efficiency of genders was evaluated among themselves, it was seen that toothbrushing with maternal support removed plaque better than independent brushing in girls (p<0.001). When age groups were evaluated among themselves in terms of brushing support, it was found that brushing with mother's support in children aged 6, 7, 8 and 9 years and independent brushing in children aged 12 years removed more plaque statistically significantly (p<0.05). Conclusion: In our study, it was found that more plaque was removed when teeth were brushed with parental support. Our study has shown that especially children in the mixed dentition period and school-age children aged 10 years and younger, who are thought by their parents to be able to brush their teeth adequately on their own, should be supported by their parents while brushing their teeth. It is important to increase trainings on tooth brushing for parents and children, to make parents role models for sustainable tooth brushing habits, and to evaluate and support each child in accordance with his/her own manual skills. Keywords: Parental supervision, independent tooth brushing, child, microbial dental plaque, mixed dentition
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTPsCbBCFE-0Xgf3eHzl6G3iNu0cVtBOKRssrc9Av8-QXhttps://hdl.handle.net/20.500.12933/1884
















