E-sağlık okuryazarlığı ve çevrimiçi sağlık bilgisi arama davranışı üzerine bir araştırma
Künye
Gül, İ., Demir, S., & Coşkun, İ. (2022). E-Sağlık Okuryazarlığı ve Çevrimiçi Sağlık Bilgisi Arama Davranışı Üzerine Bir Araştırma. Electronic Turkish Studies, 17(7).Özet
Bu çalışmanın amacı sağlık bilimleri alanında öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin e-sağlık sağlık düzeylerini belirlemek ve çevrimiçi sağlık bilgisi arama davranışlarını incelemektir. Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel bir desende planlanmıştır. Araştırmanın anakütlesini Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nin 2012 öğrencisi oluştururken, örneklemini 629 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Katılımcıların e-sağlık okuryazarlığı düzeyini ölçmek amacıyla Türkçe uyarlaması yapılan e-sağlık okuryazarlığı ölçeği kullanılmıştır. Katılımcıların çevrimiçi sağlık arama davranışlarını belirlemek amacıyla ABD Ulusal Kanser Enstitüsü Sağlık Bilgisi Ulusal Trend Araştırması (HINTS) kapsamındaki kategorik sorulardan yararlanılmıştır. Araştırmada e-sağlık okuryazarlığı ölçeğinin ortalama değeri 3.74±0.67 olarak bulunmuştur. Çalışmada üniversite öğrencilerinin sınıf düzeyi, sürekli ilaç kullanma durumları ve genel sağlık durumu değişkenleri ile e-sağlık okuryazarlığı ölçeği ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Çevrimiçi sağlık arama davranışlarında; %77,1’inin Instagram, Facebook, Twittter vb. sosyal medya uygulamaları ile sağlıkla veya hastalıkla ilgili bir video izlediği, %65,3’ünün tabletinde veya akıllı telefonunda sağlıkla ilgili herhangi bir yazılım veya uygulama bulunduğu, %80,1’inin internette sağlık bilgisi ararken 1 saatin altında zaman harcadığı, %67,8’inin internetteki sağlık veya tıbbi konular yönelik bilgilere orta düzeyde güvendiği ve %58,6’sının sağlığı hakkında karar verirken interneti yararlı bulduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyinin yeterli olduğu, öğrencilerin önemli bir çoğunluğunun internetteki sağlık ve hastalık konusundaki bilgilere orta düzeyde güvendikleri, sosyal medyanın sağlık ve hastalıkla ilgili bilgi edinmede önemli kaynaklar olduğu belirlenmiştir.
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
17Sayı
7Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Aile sağlığı merkezine kayıtlı kişilerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin genel sağlık taramaları ve sağlık algısı üzerine etkisinin değerlendirilmesi
Ekti, Zeliha Alagöz (Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi, 2020)Amaç: Sağlık okuryazarlığı (SOY), tüm dünyada gün geçtikçe önemi artan bir kavram haline gelmiştir. Toplumun sağlık okuryazarlık düzeyini belirlemek, sağlık okuryazarlığını geliştirmek için atılacak adımlardan en önemlisidir. ... -
Sağlık alanında eğitim alan öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışlarının karşılaştırılması
Erenoğlu Son, Nazan (Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi, 2021)AMAÇ: Bu çalışmada sağlık alanında farklı branşlarda eğitim alan öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışma Afyon Kocatepe Üniversitesi’nde Tıp Fakültesi, Beslenme ... -
Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Terapötik Aferez Merkezi trombosit aferez işlemi sonuçlarının retrospektif olarak değerlendirilmesi
Aşlar Öner, Deniz; Çağlı, Adnan; Perdecier, Cem; Yavaşoğlu, Filiz; Eker, İbrahim (Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi, 2021)AMAÇ: Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi, Terapötik Aferez Merkezi’ne başvuran ve trombosit aferez bağışçısı olarak uygun bulunan sağlıklı kişilerin demografik kayıtlarının ...