Does Gender, Getting an Art Education, and Mental Health Explain The Appearance-Related Social Media Consciousness?
Künye
Özalp, H. K., & Akbulut, Ö. F. Does Gender, Getting an Art Education, and Mental Health Explain The Appearance-Related Social Media Consciousness?. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12(66), 431-441.Özet
This study aims to examine the appearance-related social media consciousness levels of university students in terms of gender, get art education, and psychological symptoms (depression, anxiety, stress) variables. This research was carried out with the correlational model, which is one of the quantitative research methods. The study group of the research consists of 295 university students, 229 female, and 66 male, studying at different higher education institutions in Turkey. The Appearance-Related Social Media Consciousness Scale, Depression Anxiety Stress Scale-21, and Personal Information Form were used in the research. Pearson Product-Moment Correlation Analysis and Hierarchical Regression Analysis methods were used in the analysis of the data. In the research, it was seen that gender (female), get art education (yes), and psychological symptoms (depression, anxiety, stress) had a significant explanatory value of 14.9% on the appearance-related social media consciousness. The findings obtained from the research were discussed within the framework of the literature and suggestions were made. Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin görünümle ilişkili sosyal medya bilinç düzeylerinin cinsiyet, sanat eğitimi alma ve psikolojik belirtiler (depresyon, kaygı, stres) değişkenleri açısından incelemektir. Bu araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel model ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye'de farklı yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören 229'u kadın, 66'sı erkek olmak üzere 295 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, “Görünümle İlişkili Sosyal Medya Bilinç Ölçeği”, “Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği-21” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Moment Korelasyon Analizi ve Hiyerarşik Regresyon Analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada cinsiyet (kadın), sanat eğitimi alma (evet) ve psikolojik belirtilerin (depresyon, kaygı, stres) görünümle ilişkili sosyal medya bilinç düzeylerindeki toplam puanın %14,9’unu anlamlı bir şekilde açıkladığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur.