COVİD-19 PANDEMİSİNDE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR VE ANNELERİNİN DENEYİMLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA
Künye
KUNDAKCI, Y. E., İsa, G. Ü. L., YEŞİLTAŞ, A., & KUNDAKCI, R. (2022). COVID-19 PANDEMİSİNDE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR VE ANNELERİNİN DENEYİMLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(54), 63-86.Özet
Özel gereksinimli çocuklar, akranlarına göre birçok yönden dezavantajlı bireylerdir.
Çalışmamızda özel gereksinimli bireylerin annelerinin gözünden pandeminin oluşturduğu
etkilerin ve ailelerin beklentilerinin nitel araştırma yöntemi ile ortaya koyulması
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda 259 öğrencinin eğitim aldığı bir Özel Eğitim ve Rehabilitasyon
Merkezi’ne devam eden öğrencilerden 13’ünün anneleri ile yarı-yapılandırılmış görüşme
tekniği kullanılarak bireysel görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz
yoluyla analiz edilmiştir. Pandemi öncesi dönemde aileler bu merkezlerde anlaşıldıklarını ve
sosyalleştiklerini düşünmektedir. Ailelerin bu merkezlere gelmedikleri saatlerde de çocukları
için egzersiz yapmak, oyun oynamak, parka gitmek, yürüyüş yapmak, okula gitmek, fizik
tedaviye gitmek, ödev yapmak gibi temel görev ve sorumluluklara sahip oldukları görülmüştür.
Pandemi sürecinde okulların kapalı olduğu 3 aylık dönemde katılımcıların pandemi, ruhsal ve
fiziksel durum ve okul kategorileri altında değerlendirme yaptıkları görülmüştür. Kontrollü
sosyal hayata geçildiği dönemde, ailelerin çoğunluğunun koruyucu sağlık önlemlerini alarak
bu merkezlere çocuklarını getirdikleri görülmüştür. Çocukların sağlık ve eğitim gibi iki temel
ihtiyacının karşılanması, ailelerin ise özellikle sosyal yönden desteklenmesi için bu merkezlerin
varlığı önemlidir.