TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN GÖĞÜS HASTALIKLARI BİLİNCİ, UZMANLIK TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE COVID-19’UN UZMANLIK TERCİHİNE ETKİSİ
Citation
ÇOŞĞUN, İ. G., BALCI, A., & CİLEKAR, S. (2022). TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN GÖĞÜS HASTALIKLARI BİLİNCİ, UZMANLIK TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE COVID-19’UN UZMANLIK TERCİHİNE ETKİSİ. Kocatepe Tıp Dergisi, 23(1), 102-106.Abstract
AMAÇ: Çalışmamızda tıp fakültesi öğrencilerinin göğüs hastalıkları branşı hakkındaki bilgi düzeylerini, uzmanlık tercihlerini
etkileyen faktörleri ve COVID-19 pandemisinin uzmanlık tercihlerine olan etkisini değerlendirmeyi amaçladık.
GEREÇ VE YÖNTEM: Bu tanımlayıcı ve kesitsel tasarımlı çalışma, Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tıp Fakültesinde
öğrenim gören 327 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirildi. Katılımcılar demografik özelliklerini ve göğüs hastalıkları bilgi düzeylerini, uzmanlık tercihlerini, tercihleri üzerindeki COVID-19
pandemi etkisini belirlemeye yönelik 21 sorudan oluşan çevrimiçi anket formunu cevapladılar.
BULGULAR: 187 (%57,2)’si kız ve 140 (% 42,8) ’i erkek olmak
üzere toplam 327 öğrenci çalışmaya dahil edildi. Katılımcılarda
göğüs hastalıklarının ilgi alanına giren hastalıkları bilenlerin sayısı 273 (%88,9) idi. Göğüs hastalıklarının yaptığı girişimsel işlemler konusunda ise katılımcıların 113 (%54,0)’ü doğru bilgiye
sahipti. Öğrencilerin fakülteyi bitirdikten sonra en çok istedikleri uzmanlık dalları ise sırası ile 26 (%7,9) iç hastalıkları, 24 (%7,33)
göz hastalıkları, 24 (%7,33) kişi ile kadın hastalıkları doğum
bölümleri idi. Uzmanlık tercihlerini etkileyen en önemli unsur
malpraktis riskinin diğer branşlara göre daha az 81 (%24,7) olmasıydı. Katılımcıların 101 (%31,4)’i pandemi döneminin uzmanlık tercihlerini etkileyeceğini düşünüyordu.
SONUÇ: Tıp fakültesi öğrencileri göğüs hastalıkları uzmanlık
dalı hakkında yeteri düzeyde bilgiye sahipti. Tıp fakültesi öğrencilerinin uzmanlık dalı tercihlerini etkileyen önemli faktörler ilgi
alanı, malpraktis riski, maddi kazanç, hasta ve hasta yakınları ile
daha az iletişime geçilmesi, akademik kariyer fırsatı ve mesleki
tatmindi. COVID-19 pandemisi tıp fakültesi öğrencilerinin uzmanlık tercihlerini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. OBJECTIVE: The aim of this study was to evaluate the, knowledge level of medical faculty students about the branch of chest
diseases, the factors affecting their speciality preferences, and
the effect of the COVID-19 pandemic on their speciality preferences.
MATERIAL AND METHODS: This descriptive and cross-sectional study was carried out with the participation of 327 students
studying at Afyonkarahisar Health Sciences University Faculty
of Medicine. The students completed a 21-item online questionnaire to provide demographic data, level of knowledge
about pulmonology, speciality preferences, and to determine
the effect of the COVID-19 pandemic on the speciality preference.
RESULTS: A total of 327 students, 187 (57.2%) female and 140
(42.8%) male, were included in the study. Among the participants, the number of those who knew the diseases in the field
of interest of pulmonology was 273 (88.9%). On the subject of
interventional procedures for chest diseases, 113 (54.0%) of
the participants had correct information. The specialities most
requested by the students after graduating from the medical
faculty, were internal diseases by 26 (7.9%), ophthalmology
by 24 (7.33%) and gynaecology and obstetrics by 24 (7.33%),
respectively. The most important factor affecting the speciality
preference was reported to be a lower risk of malpractice compared to other speciality by 81 (24.7%). A total of 101 (31.4%)
students reported that the pandemic period would affect their
speciality preference.
CONCLUSIONS: Medical faculty students had sufficient knowledge about the specialist branch of chest diseases. The most
important factor affecting the speciality preference of the
medical faculty students was the interest in the field of specialization, risk of malpractice. financial satisfaction, less communication with patients and their relatives, academic career
opportunity, professional satisfaction. The COVID-19 pandemic
may have a negative effect on the speciality preferences of the
medical faculty students.