The Prevalence of Depression, Anxiety, Stress and Its Association with Sleep Quality among Medical Students
Özet
Objectives: Currently, depression, anxiety, and stress among medical students are important health issues at global level. The aim of this study was to assess the prevalence of depression, anxiety, stress among medical students, and its association with socio-demographic characteristics and sleep quality. Materials and Methods: DASS-42 Scale and Richard Campbell Sleep Questionnaire were used to assess information on depression, anxiety, stress, and sleep quality. A total of 610 students (44.10% males and 55.90% females) with mean age of 20.90±2.10 years participated in the present study. Results: The overall prevalence of depression, anxiety, and stress were 60%, 66%, and 63% among all participated medical students, respectively. Depression level was high among students with poor economic level. Anxiety level was high among pre-clinical students with poor economic level, females and the ones whose choice of the medical faculties was not voluntarily. Stress level was higher in females. The correlation between sleep quality and depression, anxiety, stress was found statistically significant, negative, and low level. High depression, anxiety, and stress levels decreased students' sleep quality. Conclusion: An important proportion of medical students had high levels of depression, anxiety, and stress. Providing individual guidance and psychological counseling services for medical students could be beneficial. Amaç: Günümüzde tıp öğrencileri arasında depresyon, anksiyete ve stres küresel seviyede önemli bir sağlık sorunudur. Bu çalışma ile tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres prevalansının araştırılması ve bunların uyku kalitesi ve demografik özellikler ile ilişkisini değerlendirmek amaçlanmıştır. Materyal ve Metot: Depresyon, anksiyete, stres ve uyku kalitesi hakkındaki bilgileri değerlendirmek için DASS-42 ve Richard Campbell Uyku Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmaya yaş ortalaması 20,90±2,10 olan toplam 610 tıp fakültesi öğrencisi (44,10% erkek ve 55,90% kız) katılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan tıp öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres prevalansı sırasıyla 60%, 66%, ve 63% olarak belirlenmiştir. Depresyon düzeyi, ekonomik düzeyi öğrencilerin yüksektir. Anksiyete düzeyi, klinik öncesi öğrencilerde, kızlarda ve tıp fakültesini kendi isteği ile tercih etmeyen öğrencilerde yüksektir. Stres düzeyi ise kızlarda yüksektir. Uyku kalitesi ile depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönde ve düşük seviyede bulunmuştur. Yüksek depresyon, anksiyete ve stres düzeyi öğrencilerin uyku kalitesini azaltmaktadır. Sonuç: Tıp öğrencilerinin önemli bir kısmında yüksek düzeyde depresyon, anksiyete ve stres belirlenmiştir. Tıp öğrencileri için bireysel rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri verilmesinin yararlı olabileceği düşünülmektedir.
Kaynak
Ankara Medical JournalCilt
19Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.17098/amj.624517https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpVMk5UVXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12933/510